Grupy docelowe szkoleń:
● Uczniowie i studenci w ramach co najmniej 15 godzinnych branżowych szkoleń zawodowych potwierdzonych zaświadczeniem o ukończeniu szkolenia branżowego,
● Nauczyciele kształcenia zawodowego w formie 15 godzinnych szkoleń branżowych, kończących się wydaniem zaświadczenia o ukończeniu szkolenia branżowego,
● Osoby dorosłe w ramach 30 godzinnych szkoleń zawodowych, kończących się branżowym certyfikatem umiejętności oraz 120 godzinnych kursów zakończonych wydanym certyfikatem kwalifikacji z zakresu edukacji pozaformalnej (sektorowej).
Kalendarz szkoleń do pobrania:
Wkrótce dostępny!
HARMONOGRAM SZKOLEŃ
Szkolenia dla osób dorosłych trwają 30 godzin.
Szkolenia dla nauczycieli kształcenia zawodowego oraz dla uczniów i studentów trwają 15 godzin.
L.p. |
Nazwa szkolenia |
Grupa |
Liczba miejsc |
Termin |
Program |
1. |
Rehabilitacja zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną i ruchową |
Nauczyciele kształcenia zawodowego |
10 |
8-9.01.2026 r. |
Praca jako kluczowy element rehabilitacji zawodowej; etapy rehabilitacji – poradnictwo, kształcenie, przystosowanie do pracy; warsztaty terapii zajęciowej – aktywizacja zawodowa, szkolenia, spotkania z pracodawcami; efektywność rehabilitacji – dostosowanie pracy do dysfunkcji, kwalifikacje, umiejętności, przystosowanie społeczne, lokalne możliwości zatrudnienia. |
2. |
Nowe technologie w terapii zajęciowej |
Nauczyciele kształcenia zawodowego |
10 |
12-13.01.2026 r. |
Nowe technologie w terapii zajęciowej; symulatory VR i systemy symulacyjne – rehabilitacja, analiza sytuacji terapeutycznych; programy i systemy wspierające terapię – RehaCom, NEUROFORMA, C-Eye, Kinect, Pablo; egzoszkielety i roboty rehabilitacyjne; interaktywne narzędzia – ekrany, gogle VR, zestawy do karaoke; praktyczne użycie technologii w terapii; czynniki wpływające na skuteczność terapii – stan zdrowia, stres, jakość życia. |
3. |
Podstawy AI (Sztucznej Inteligencji) w terapii zajęciowej |
Nauczyciele kształcenia zawodowego |
10 |
17-18.01.2026 r. |
Wprowadzenie do sztucznej inteligencji – definicja, modele, narzędzia AI; uczenie maszynowe i sieci neuronowe – teoria i zastosowania; etyka, przyszłość i wpływ AI na różne branże; terapia zajęciowa – definicja, cele, metody, dokumentacja; wykorzystanie AI w terapii zajęciowej – analiza danych, personalizacja terapii, VR, robotyka; warsztaty praktyczne – projekt AI w terapii. |
4. |
Pierwsza pomoc w epilepsji |
Nauczyciele kształcenia zawodowego |
10 |
26-27.01.2026 r. |
Definicja, objawy i rodzaje epilepsji; rodzaje napadów padaczkowych; reagowanie podczas ataku (bezpieczeństwo, pierwsza pomoc, opieka po napadzie); czego nie robić podczas napadu; kwestie formalno-prawne. |
5. |
Arteterapia jako forma usprawniania psychicznego i społecznego |
Osoby dorosłe |
10 |
2,3,4,5.02.2026 r. |
Definicja i cele arteterapii; aktywizacja społeczna i wpływ na procesy psychiczne; metody arteterapii – plastykoterapia, muzykoterapia, biblioterapia, teatroterapia, choreoterapia, bajkoterapia, filmoterapia, chromoterapia; techniki arteterapeutyczne i wykorzystywane narzędzia – rysunek, taniec, drama, i inne; warsztaty praktyczne – zastosowanie wybranych metod arteterapii. |
6. |
Wsparcie i praca z osobami z całościowymi zaburzeniami rozwoju |
Osoby dorosłe |
20 (2 grupy po 10 osób) |
9,10,11,12.02.2026 r. – gr. I 2,3,4,5.03.2026 r. – gr. II
|
Klasyfikacja i rodzaje zaburzeń; trudności osób z zaburzeniami – teoria umysłu, funkcje wykonawcze, przetwarzanie sensoryczne, zachowania trudne; oddziaływanie terapeutyczne – plany i metodyka zajęć; wsparcie w edukacji i na rynku pracy; zajęcia praktyczne – opracowanie planów terapeutycznych i procesu wsparcia. |
7. |
Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z osobą z niepełnosprawnością |
Osoby dorosłe |
20 (2 grupy po 10 osób) |
23,24,25,26.02.2026 r. – gr. I 16,17,18,19.03.2026 r. – gr. II |
Komunikacja werbalna i niewerbalna; zaburzenia mowy – afazja, dyzartria, dysfonia, apraksja, jąkanie; diagnoza komunikacyjna – ocena mowy, czytania, pisania, komunikacji niewerbalnej; komunikacja alternatywna i wspomagająca – systemy PCS, BLISS, piktogramy, Makaton, język migowy, aplikacje AAC; studium przypadku – analiza, dobór rozwiązań, tworzenie tablic i pomocy komunikacyjnych. Dla dzieci i osób dorosłych mających problemy w porozumieniu się. |
8. |
Podstawy AI (Sztucznej Inteligencji) w terapii zajęciowej |
Osoby dorosłe |
20 (2 grupy po 10 osób) |
9,10,11,12.03.2026 r. – gr. I 7,8,9,10.04.2026 r. – gr. II
|
Wprowadzenie do sztucznej inteligencji – definicja, modele, narzędzia AI; uczenie maszynowe i sieci neuronowe – teoria i zastosowania; etyka, przyszłość i wpływ AI na różne branże; terapia zajęciowa – definicja, cele, metody, dokumentacja; wykorzystanie AI w terapii zajęciowej – analiza danych, personalizacja terapii, VR, robotyka; warsztaty praktyczne – projekt AI w terapii. |
9. |
Terapia Zajęciowa wspomagana cyfrowo |
Osoby dorosłe |
20 (2 grupy po 10 osób) |
23,24,25,26.03.2026 r. – gr. I 15,16,17,18.06.2026 r. – gr. II
|
Definicja i rodzaje terapii zajęciowej; etapy procesu terapeutycznego; przegląd nowoczesnych technologii wspierających terapię; zastosowanie technologii w arteterapii, ergoterapii, socjoterapii; dostosowanie technologii do potrzeb podopiecznego; korzyści z terapii cyfrowej; ćwiczenia praktyczne – zastosowanie technologii w terapii. |
10. |
Zajęcia kulinarne w terapii zajęciowej |
Osoby dorosłe |
10 |
30,31.03.2026 r., 1,2.04.2026 r. |
Definicja i cele terapii zajęciowej; zajęcia kulinarne jako forma terapii – założenia i cele; rodzaje terapii zajęciowej – ergoterapia, arteterapia, socjoterapia i inne; etapy proces terapeutycznego – diagnoza, planowanie, realizacja, ewaluacja; umiejętności rozwijane podczas zajęć kulinarnych. |
11. |
Formy terapii zaburzeń psychicznych oraz fizycznych z wykorzystaniem narzędzi TIK |
Osoby dorosłe |
20 (2 grupy po 10 osób) |
13,14,15,16.04.2026 r. – gr. I 15,16,17,18.06.2026 r. – gr. II |
Zaburzenia psychiczne i fizyczne; formy leczenia i rehabilitacja z wykorzystaniem narzędzi TIK; rodzaje narzędzi TIK – wirtualne encyklopedie, platformy edukacyjne, komunikatory, gry i aplikacje, interaktywne pomoce dydaktyczne; korzyści stosowania – autonomia, indywidualizacja, komunikacja, przełamywanie barier; bariery w stosowaniu – luka cyfrowa, cyfrowa nierówność; zajęcia praktyczne – wykorzystanie platform edukacyjnych, komunikatorów, aplikacji i encyklopedii. |
12. |
Metody i techniki terapii zajęciowej w działaniu praktycznym |
Osoby dorosłe |
10 |
20,21,22,23.04 .2026 r. |
Terapia zajęciowa – definicja, formy i fazy terapii; rodzaje terapii zajęciowej – ergoterapia, arteterapia, socjoterapia; metody i techniki terapii zajęciowej – techniki w ergoterapii, arteterapii, socjoterapii, dobór metod do potrzeb podopiecznego; korzyści stosowania terapii zajęciowej; zajęcia praktyczne – planowanie terapii, zastosowanie wybranych technik w praktyce. |
13. |
Warsztaty z rękodzieła |
Osoby dorosłe |
10 |
27,28,29,30.04 .2026 r. |
Rękodzieło jako forma usprawniania; rodzaje rękodzieła – haftowanie, szycie, filcowanie, scrapbooking, collage, lepienie, zdobnictwo; obszary usprawniania – motoryka, koordynacja, pamięć wzrokowa, estetyka, cierpliwość; wpływ rękodzieła na samopoczucie; technika decoupage – historia, metody, zajęcia praktyczne; ćwiczenia praktyczne – tworzenie prac rękodzielniczych, omówienie efektów. |
14. |
Usprawnianie ruchowe jako pomoc przy codziennych czynnościach |
Osoby dorosłe |
20 (2 grupy po 10 osób) |
4,5,6,7.05.2026 r. – gr. I 6,7.06.2026 r. i 20,21.06.2026 r. – gr. II |
Usprawnianie ruchowe jako wsparcie w codziennych czynnościach; kluczowe obszary – poprawa funkcji ruchowych, równowaga, wydolność organizmu, wzorce ruchowe; grupy beneficjentów – osoby z wadami postawy, problemami neurologicznymi, schorzeniami ortopedycznymi; metody terapii ruchowej – NDT Bobath, Integracja Sensoryczna, PNF, kinesiotaping; zajęcia praktyczne – ćwiczenia wspomagające codzienne funkcjonowanie. |
15. |
Ergoterapia jako forma usprawniania psychicznego i społecznego |
Osoby dorosłe |
10 |
11,12.04.2026 r. i 25,26.04.2026 r. |
Ergoterapia jako forma usprawniania psychicznego i społecznego; metody ergoterapii – dziewiarstwo, hafciarstwo, tkactwo, krawiectwo, stolarstwo, ogrodnictwo, garncarstwo; techniki wykorzystywane w terapii – robienie na drutach, haft komputerowy, tkanie, rzeźbienie, prace ogrodnicze, wyplatanie wikliny; aktywizacja zawodowa i społeczna poprzez ergoterapię; warsztaty praktyczne – zastosowanie wybranych technik ergoterapeutycznych. |
16. |
Higiena osoby z niepełnosprawnością |
Osoby dorosłe |
10 |
14,15.03.2026 r. i 28,29.03.2026 r. |
Higiena osób z niepełnosprawnością – grupy wymagające wsparcia, procedury pielęgnacyjne; kolejność zabiegów – mycie zębów, głowy, twarzy, ciała, kończyn, krocza; środki i akcesoria wspomagające pielęgnację – wózki, podnośniki, uchwyty, pieluchy, preparaty do mycia; dezynfekcja i zapobieganie zakażeniom; zajęcia praktyczne – przygotowanie stanowiska, dostosowanie narzędzi, obsługa sprzętu, ćwiczenia symulacyjne. |
17. |
Terapia zajęciowa osób z dysfunkcjami neurologicznym |
Osoby dorosłe |
10 |
16,17.05.2026 r. i 30,31.05.2026 r. |
Zaburzenia neurologiczne – udary, urazy mózgu, Alzheimer, Parkinson, stwardnienie rozsiane, uszkodzenia rdzenia i nerwów; objawy i skutki dysfunkcji w codziennym życiu; terapia zajęciowa jako element rehabilitacji – cele, metody, techniki; projektowanie terapii – diagnoza, organizacja pracy, dokumentacja, współpraca z zespołem terapeutycznym; studium przypadku – analiza i opracowanie rozwiązań. |
18. |
Terapia zajęciowa osób z zaburzeniami kardiologicznymi |
Osoby dorosłe |
10 |
11,12,14,15.05.2026 r. |
Zaburzenia kardiologiczne – nadciśnienie, arytmie, choroba wieńcowa, zawał serca, udar mózgu; objawy chorób serca – duszność, ból w klatce piersiowej, obrzęki, zawroty głowy; czynniki ryzyka – niezdrowy styl życia, stres, otyłość, cukrzyca; terapia zajęciowa w rehabilitacji kardiologicznej – cele, zalecane metody, korzyści; studium przypadku – opracowanie planu terapii zajęciowej. |
19. |
Terapia zajęciowa osób z zaburzeniami ortopedycznymi |
Osoby dorosłe |
10 |
18,19,20,21.05.2026 r. |
Definicja i cele terapii zajęciowej; rodzaje terapii zajęciowej – ergoterapia, arteterapia, socjoterapia, kinezyterapia i inne; rodzaje zaburzeń ortopedycznych – wady wrodzone, choroby zwyrodnieniowe, urazy, wady postawy; etapy procesu terapeutycznego – diagnoza, planowanie, realizacja, ewaluacja; korzyści terapii. |
20. |
Terapia zajęciowa w obszarze psychiatrii i zdrowia psychicznego |
Osoby dorosłe |
10 |
25,26,27,28.05.2026 r. |
Terapia zajęciowa w psychiatrii i zdrowiu psychicznym; rola terapii zajęciowej w leczeniu zaburzeń psychicznych; potrzeby osób z zaburzeniami psychicznymi; przykładowe zaburzenia – schizofrenia, zaburzenia nastroju, lękowe, obsesyjno-kompulsywne; rodzaje terapii zajęciowej – ergoterapia, arteterapia, socjoterapia, kinezyterapia; etapy procesu terapeutycznego – diagnoza, planowanie, realizacja, ewaluacja; wpływ terapii zajęciowej – przywracanie ról społecznych, samodzielność, rozwój umiejętności, aktywizacja społeczna. |
21. |
Socjoterapia jako forma usprawniania psychicznego i społecznego |
Osoby dorosłe |
10 |
8,9,10,11.06.2026 r. |
Socjoterapia jako forma usprawniania psychicznego i społecznego; metody socjoterapii – rekreacja, terapia ruchem, ludoterapia, trening umiejętności społecznych, nauka czynności życia codziennego; techniki socjoterapeutyczne – silwoterapia, gry zespołowe, zabawy edukacyjne, trening asertywności, nauka zarządzania budżetem; warsztaty praktyczne – zastosowanie wybranych metod socjoterapii. |
22. |
Hortiterapia środkiem do wszechstronnego usprawniania na przykładzie warsztatów terapii zajęciowej |
Osoby dorosłe |
20 (2 grupy po 10 osób) |
7,8.02.2026 r. i 21,22.02.2026 r. – gr. I 8,9,10,11.06.2026 r. – gr. II
|
Teoretyczne podstawy hortiterapii – cele, formy, wskazania i zastosowanie w terapii zajęciowej – ze szczególnym uwzględnieniem pracy ogrodniczej i florystycznej w zależności od pory roku oraz jej wpływu na rozwój społeczny, emocjonalny i fizyczny podopiecznych. |
23. |
Podstawy masażu limfatycznego |
Osoby dorosłe |
10 |
22,23,24,25.06 |
Podstawy masażu limfatycznego; definicja limfy i drenażu; kolejność wykonywania masażu – przygotowanie, pozycja pacjenta, kierunek i tempo; rodzaje drenażu – twarz, kończyny, brzuch, nogi; techniki masażu – głaskanie, rozcieranie, ugniatanie; wskazania do zabiegu – cellulit, cukrzyca, obrzęki, żylaki; przeciwwskazania – zakrzepica, nowotwory, infekcje; efekty masażu – poprawa krążenia, redukcja obrzęków, wspomaganie układu odpornościowego. |
24. |
Nowe technologie w terapii zajęciowej |
Uczniowie i studenci |
20 (2 grupy po 10 osób) |
3,4.01.2026 r. – gr. I 24,25.01.2026 r. – gr. II
|
Nowe technologie w terapii zajęciowej; symulatory VR i systemy symulacyjne – rehabilitacja, analiza sytuacji terapeutycznych; programy i systemy wspierające terapię – RehaCom, NEUROFORMA, C-Eye, Kinect, Pablo; egzoszkielety i roboty rehabilitacyjne; interaktywne narzędzia – ekrany, gogle VR, zestawy do karaoke; praktyczne użycie technologii w terapii; czynniki wpływające na skuteczność terapii – stan zdrowia, stres, jakość życia. |
25. |
Podstawy AI (Sztucznej Inteligencji) w terapii zajęciowej |
Uczniowie i studenci |
10 |
7,8.03.2026 r. |
Wprowadzenie do sztucznej inteligencji – definicja, modele, narzędzia AI; uczenie maszynowe i sieci neuronowe – teoria i zastosowania; etyka, przyszłość i wpływ AI na różne branże; terapia zajęciowa – definicja, cele, metody, dokumentacja; wykorzystanie AI w terapii zajęciowej – analiza danych, personalizacja terapii, VR, robotyka; warsztaty praktyczne – projekt AI w terapii. |
26. |
Relacje człowiek - zwierzę w procesie terapeutycznym. Zastosowanie i problemy |
Uczniowie i studenci |
10 |
20,21.04.2026 r. |
Szkolenie przedstawia zastosowanie terapii z udziałem zwierząt w procesie wspierania zdrowia psychicznego i fizycznego, omawiając jej formy, cele, korzyści i wyzwania na tle praktyki i badań naukowych. |
27. |
Terapia zajęciowa w perspektywie rozwojowej |
Uczniowie i studenci |
10 |
27,28.04.2026 r. |
Szkolenie wprowadza w podstawy terapii zajęciowej, jej rozwój od działalności społecznej do profesjonalnej praktyki oraz nowe perspektywy z wykorzystaniem nowoczesnych technologii i kompetencji przyszłości. |
28. |
Stymulacja zmysłów w aspekcie kreowania przestrzeni |
Uczniowie i studenci |
10 |
18,19.05.2026 r. |
Szkolenie wprowadza w tematykę stymulacji zmysłów poprzez wykorzystanie przestrzeni sensorycznych – zamkniętych, otwartych i domowych – oraz uczy projektowania i wykorzystywania narzędzi wspierających rozwój sensoryczny w pracy terapeutycznej. |
29. |
Podstawy obsługi komputera oraz narzędzi TIK. Wykorzystanie pomocy multimedialnych do zajęć. |
Uczniowie i studenci |
10 |
18,19.04.2026 r. |
Podstawy obsługi komputera, narzędzi TIK i pomocy multimedialnych oraz ich praktyczne zastosowanie w prowadzeniu zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych technologii edukacyjnych. |
30. |
Rozwój osobisty terapeuty i instruktora terapii zajęciowej |
Uczniowie i studenci |
10 |
13,14.06.2026 r. |
Rozwój osobisty terapeuty i instruktora terapii zajęciowej; elementy rozwoju – samoświadomość, relacje, równowaga między życiem prywatnym a zawodowym, radzenie sobie ze stresem; metody pracy nad rozwojem – psychodrama, psychoedukacja, rysunek, techniki modelowania; sposoby samorozwoju zawodowego – szkolenia, kursy, literatura, coaching, medytacja, hobby. |