Szkolenia

Grupy docelowe szkoleń:
 


 

● Uczniowie i studenci w ramach co najmniej 15 godzinnych branżowych szkoleń zawodowych potwierdzonych zaświadczeniem o ukończeniu szkolenia branżowego,

● Nauczyciele kształcenia zawodowego w formie 15 godzinnych szkoleń branżowych, kończących się wydaniem zaświadczenia o ukończeniu szkolenia branżowego,

● Osoby dorosłe w ramach 30 godzinnych szkoleń zawodowych, kończących się branżowym certyfikatem umiejętności oraz 120 godzinnych kursów zakończonych wydanym certyfikatem kwalifikacji z zakresu edukacji pozaformalnej (sektorowej).

 

Kalendarz szkoleń do pobrania:

Wkrótce dostępny! 

 

HARMONOGRAM SZKOLEŃ 

Szkolenia dla osób dorosłych trwają 30 godzin.

Szkolenia dla nauczycieli kształcenia zawodowego oraz dla uczniów i studentów trwają 15 godzin. 

 

L.p.

Nazwa szkolenia

Grupa

Liczba miejsc

Termin

Program

1.

Rehabilitacja zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną i ruchową

Nauczyciele kształcenia zawodowego

10

8-9.01.2026 r.

Praca jako kluczowy element rehabilitacji zawodowej; etapy rehabilitacji – poradnictwo, kształcenie, przystosowanie do pracy; warsztaty terapii zajęciowej – aktywizacja zawodowa, szkolenia, spotkania z pracodawcami; efektywność rehabilitacji – dostosowanie pracy do dysfunkcji, kwalifikacje, umiejętności, przystosowanie społeczne, lokalne możliwości zatrudnienia.

2.

Nowe technologie w terapii zajęciowej

Nauczyciele kształcenia zawodowego

10

12-13.01.2026 r.

Nowe technologie w terapii zajęciowej; symulatory VR i systemy symulacyjne – rehabilitacja, analiza sytuacji terapeutycznych; programy i systemy wspierające terapię – RehaCom, NEUROFORMA, C-Eye, Kinect, Pablo; egzoszkielety i roboty rehabilitacyjne; interaktywne narzędzia – ekrany, gogle VR, zestawy do karaoke; praktyczne użycie technologii w terapii; czynniki wpływające na skuteczność terapii – stan zdrowia, stres, jakość życia.

3.

Podstawy AI (Sztucznej Inteligencji) w terapii zajęciowej

Nauczyciele kształcenia zawodowego

10

17-18.01.2026 r.

Wprowadzenie do sztucznej inteligencji – definicja, modele, narzędzia AI; uczenie maszynowe i sieci neuronowe – teoria i zastosowania; etyka, przyszłość i wpływ AI na różne branże; terapia zajęciowa – definicja, cele, metody, dokumentacja; wykorzystanie AI w terapii zajęciowej – analiza danych, personalizacja terapii, VR, robotyka; warsztaty praktyczne – projekt AI w terapii.

4.

Pierwsza pomoc w epilepsji

Nauczyciele kształcenia zawodowego

10

26-27.01.2026 r.

Definicja, objawy i rodzaje epilepsji; rodzaje napadów padaczkowych; reagowanie podczas ataku (bezpieczeństwo, pierwsza pomoc, opieka po napadzie); czego nie robić podczas napadu; kwestie formalno-prawne.

5.

Arteterapia jako forma usprawniania psychicznego i społecznego

Osoby dorosłe

10

2,3,4,5.02.2026 r.

Definicja i cele arteterapii; aktywizacja społeczna i wpływ na procesy psychiczne; metody arteterapii – plastykoterapia, muzykoterapia, biblioterapia, teatroterapia, choreoterapia, bajkoterapia, filmoterapia, chromoterapia; techniki arteterapeutyczne i wykorzystywane narzędzia – rysunek, taniec, drama, i inne; warsztaty praktyczne – zastosowanie wybranych metod arteterapii. 

6.

Wsparcie i praca z osobami z całościowymi zaburzeniami rozwoju

Osoby dorosłe

20 

(2 grupy po 10 osób)

9,10,11,12.02.2026 r. – gr. I 

2,3,4,5.03.2026 r. – gr. II 

 

Klasyfikacja i rodzaje zaburzeń; trudności osób z zaburzeniami – teoria umysłu, funkcje wykonawcze, przetwarzanie sensoryczne, zachowania trudne; oddziaływanie terapeutyczne – plany i metodyka zajęć; wsparcie w edukacji i na rynku pracy; zajęcia praktyczne – opracowanie planów terapeutycznych i procesu wsparcia.

7.

Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z osobą z niepełnosprawnością

Osoby dorosłe

20 

(2 grupy po 10 osób)

23,24,25,26.02.2026 r. – gr. I

16,17,18,19.03.2026 r. – gr. II 

Komunikacja werbalna i niewerbalna; zaburzenia mowy – afazja, dyzartria, dysfonia, apraksja, jąkanie; diagnoza komunikacyjna – ocena mowy, czytania, pisania, komunikacji niewerbalnej; komunikacja alternatywna i wspomagająca – systemy PCS, BLISS, piktogramy, Makaton, język migowy, aplikacje AAC; studium przypadku – analiza, dobór rozwiązań, tworzenie tablic i pomocy komunikacyjnych. Dla dzieci i osób dorosłych mających problemy w porozumieniu się.

8.

Podstawy AI (Sztucznej Inteligencji) w terapii zajęciowej

Osoby dorosłe

20 (2 grupy po 10 osób)

9,10,11,12.03.2026 r. – gr. I 

7,8,9,10.04.2026 r. – gr. II 

 

Wprowadzenie do sztucznej inteligencji – definicja, modele, narzędzia AI; uczenie maszynowe i sieci neuronowe – teoria i zastosowania; etyka, przyszłość i wpływ AI na różne branże; terapia zajęciowa – definicja, cele, metody, dokumentacja; wykorzystanie AI w terapii zajęciowej – analiza danych, personalizacja terapii, VR, robotyka; warsztaty praktyczne – projekt AI w terapii. 

9.

Terapia Zajęciowa wspomagana cyfrowo 

Osoby dorosłe

20 (2 grupy po 10 osób)

23,24,25,26.03.2026 r. – gr. I 

15,16,17,18.06.2026 r. – gr. II 

 

Definicja i rodzaje terapii zajęciowej; etapy procesu terapeutycznego; przegląd nowoczesnych technologii wspierających terapię; zastosowanie technologii w arteterapii, ergoterapii, socjoterapii; dostosowanie technologii do potrzeb podopiecznego; korzyści z terapii cyfrowej; ćwiczenia praktyczne – zastosowanie technologii w terapii. 

10.

Zajęcia kulinarne w terapii zajęciowej

Osoby dorosłe

10

30,31.03.2026 r., 1,2.04.2026 r. 

Definicja i cele terapii zajęciowej; zajęcia kulinarne jako forma terapii – założenia i cele; rodzaje terapii zajęciowej – ergoterapia, arteterapia, socjoterapia i inne; etapy proces terapeutycznego – diagnoza, planowanie, realizacja, ewaluacja; umiejętności rozwijane podczas zajęć kulinarnych.

11.

Formy terapii zaburzeń psychicznych oraz fizycznych z wykorzystaniem narzędzi TIK

Osoby dorosłe

20 (2 grupy po 10 osób)

13,14,15,16.04.2026 r. – gr. I 

15,16,17,18.06.2026 r. – gr. II 

Zaburzenia psychiczne i fizyczne; formy leczenia i rehabilitacja z wykorzystaniem narzędzi TIK; rodzaje narzędzi TIK – wirtualne encyklopedie, platformy edukacyjne, komunikatory, gry i aplikacje, interaktywne pomoce dydaktyczne; korzyści stosowania – autonomia, indywidualizacja, komunikacja, przełamywanie barier; bariery w stosowaniu – luka cyfrowa, cyfrowa nierówność; zajęcia praktyczne – wykorzystanie platform edukacyjnych, komunikatorów, aplikacji i encyklopedii.

12.

Metody i techniki terapii zajęciowej w działaniu praktycznym

Osoby dorosłe

10

20,21,22,23.04 .2026 r.

Terapia zajęciowa – definicja, formy i fazy terapii; rodzaje terapii zajęciowej – ergoterapia, arteterapia, socjoterapia; metody i techniki terapii zajęciowej – techniki w ergoterapii, arteterapii, socjoterapii, dobór metod do potrzeb podopiecznego; korzyści stosowania terapii zajęciowej; zajęcia praktyczne – planowanie terapii, zastosowanie wybranych technik w praktyce.

13.

Warsztaty z rękodzieła

Osoby dorosłe

10

27,28,29,30.04 .2026 r.

Rękodzieło jako forma usprawniania; rodzaje rękodzieła – haftowanie, szycie, filcowanie, scrapbooking, collage, lepienie, zdobnictwo; obszary usprawniania – motoryka, koordynacja, pamięć wzrokowa, estetyka, cierpliwość; wpływ rękodzieła na samopoczucie; technika decoupage – historia, metody, zajęcia praktyczne; ćwiczenia praktyczne – tworzenie prac rękodzielniczych, omówienie efektów.

14.

Usprawnianie ruchowe jako pomoc przy codziennych czynnościach

Osoby dorosłe

20 (2 grupy po 10 osób)

4,5,6,7.05.2026 r. – gr. I 

6,7.06.2026 r. i 20,21.06.2026 r. – gr. II 

Usprawnianie ruchowe jako wsparcie w codziennych czynnościach; kluczowe obszary – poprawa funkcji ruchowych, równowaga, wydolność organizmu, wzorce ruchowe; grupy beneficjentów – osoby z wadami postawy, problemami neurologicznymi, schorzeniami ortopedycznymi; metody terapii ruchowej – NDT Bobath, Integracja Sensoryczna, PNF, kinesiotaping; zajęcia praktyczne – ćwiczenia wspomagające codzienne funkcjonowanie.

15.

Ergoterapia jako forma usprawniania psychicznego i społecznego

Osoby dorosłe

10

11,12.04.2026 r. i 25,26.04.2026 r.

Ergoterapia jako forma usprawniania psychicznego i społecznego; metody ergoterapii – dziewiarstwo, hafciarstwo, tkactwo, krawiectwo, stolarstwo, ogrodnictwo, garncarstwo; techniki wykorzystywane w terapii – robienie na drutach, haft komputerowy, tkanie, rzeźbienie, prace ogrodnicze, wyplatanie wikliny; aktywizacja zawodowa i społeczna poprzez ergoterapię; warsztaty praktyczne – zastosowanie wybranych technik ergoterapeutycznych.

16.

Higiena osoby z niepełnosprawnością

Osoby dorosłe

10

14,15.03.2026 r. i 28,29.03.2026 r.

Higiena osób z niepełnosprawnością – grupy wymagające wsparcia, procedury pielęgnacyjne; kolejność zabiegów – mycie zębów, głowy, twarzy, ciała, kończyn, krocza; środki i akcesoria wspomagające pielęgnację – wózki, podnośniki, uchwyty, pieluchy, preparaty do mycia; dezynfekcja i zapobieganie zakażeniom; zajęcia praktyczne – przygotowanie stanowiska, dostosowanie narzędzi, obsługa sprzętu, ćwiczenia symulacyjne.

17.

Terapia zajęciowa osób z dysfunkcjami neurologicznym

Osoby dorosłe

10

16,17.05.2026 r. i 30,31.05.2026 r.

Zaburzenia neurologiczne – udary, urazy mózgu, Alzheimer, Parkinson, stwardnienie rozsiane, uszkodzenia rdzenia i nerwów; objawy i skutki dysfunkcji w codziennym życiu; terapia zajęciowa jako element rehabilitacji – cele, metody, techniki; projektowanie terapii – diagnoza, organizacja pracy, dokumentacja, współpraca z zespołem terapeutycznym; studium przypadku – analiza i opracowanie rozwiązań.

18.

Terapia zajęciowa osób z zaburzeniami kardiologicznymi

Osoby dorosłe

10

11,12,14,15.05.2026 r.

Zaburzenia kardiologiczne – nadciśnienie, arytmie, choroba wieńcowa, zawał serca, udar mózgu; objawy chorób serca – duszność, ból w klatce piersiowej, obrzęki, zawroty głowy; czynniki ryzyka – niezdrowy styl życia, stres, otyłość, cukrzyca; terapia zajęciowa w rehabilitacji kardiologicznej – cele, zalecane metody, korzyści; studium przypadku – opracowanie planu terapii zajęciowej.

19.

Terapia zajęciowa osób z zaburzeniami ortopedycznymi

Osoby dorosłe

10

18,19,20,21.05.2026 r.

Definicja i cele terapii zajęciowej; rodzaje terapii zajęciowej – ergoterapia, arteterapia, socjoterapia, kinezyterapia i inne; rodzaje zaburzeń ortopedycznych – wady wrodzone, choroby zwyrodnieniowe, urazy, wady postawy; etapy procesu terapeutycznego – diagnoza, planowanie, realizacja, ewaluacja; korzyści terapii. 

20.

Terapia zajęciowa w obszarze psychiatrii i zdrowia psychicznego

Osoby dorosłe

10

25,26,27,28.05.2026 r.

Terapia zajęciowa w psychiatrii i zdrowiu psychicznym; rola terapii zajęciowej w leczeniu zaburzeń psychicznych; potrzeby osób z zaburzeniami psychicznymi; przykładowe zaburzenia – schizofrenia, zaburzenia nastroju, lękowe, obsesyjno-kompulsywne; rodzaje terapii zajęciowej – ergoterapia, arteterapia, socjoterapia, kinezyterapia; etapy procesu terapeutycznego – diagnoza, planowanie, realizacja, ewaluacja; wpływ terapii zajęciowej – przywracanie ról społecznych, samodzielność, rozwój umiejętności, aktywizacja społeczna.

21.

Socjoterapia jako forma usprawniania psychicznego i społecznego

Osoby dorosłe

10

8,9,10,11.06.2026 r.

Socjoterapia jako forma usprawniania psychicznego i społecznego; metody socjoterapii – rekreacja, terapia ruchem, ludoterapia, trening umiejętności społecznych, nauka czynności życia codziennego; techniki socjoterapeutyczne – silwoterapia, gry zespołowe, zabawy edukacyjne, trening asertywności, nauka zarządzania budżetem; warsztaty praktyczne – zastosowanie wybranych metod socjoterapii.

22.

Hortiterapia środkiem do wszechstronnego usprawniania na przykładzie warsztatów terapii zajęciowej

Osoby dorosłe

20 (2 grupy po 10 osób)

7,8.02.2026 r. i 21,22.02.2026 r. – gr. I 

8,9,10,11.06.2026 r. – gr. II 

 

Teoretyczne podstawy hortiterapii – cele, formy, wskazania i zastosowanie w terapii zajęciowej – ze szczególnym uwzględnieniem pracy ogrodniczej i florystycznej w zależności od pory roku oraz jej wpływu na rozwój społeczny, emocjonalny i fizyczny podopiecznych.

23.

Podstawy masażu limfatycznego

Osoby dorosłe

10

22,23,24,25.06 

Podstawy masażu limfatycznego; definicja limfy i drenażu; kolejność wykonywania masażu – przygotowanie, pozycja pacjenta, kierunek i tempo; rodzaje drenażu – twarz, kończyny, brzuch, nogi; techniki masażu – głaskanie, rozcieranie, ugniatanie; wskazania do zabiegu – cellulit, cukrzyca, obrzęki, żylaki; przeciwwskazania – zakrzepica, nowotwory, infekcje; efekty masażu – poprawa krążenia, redukcja obrzęków, wspomaganie układu odpornościowego.

24.

Nowe technologie w terapii zajęciowej

Uczniowie i studenci

20 

(2 grupy po 10 osób)

3,4.01.2026 r. – gr. I 

24,25.01.2026 r. – gr. II 

 

Nowe technologie w terapii zajęciowej; symulatory VR i systemy symulacyjne – rehabilitacja, analiza sytuacji terapeutycznych; programy i systemy wspierające terapię – RehaCom, NEUROFORMA, C-Eye, Kinect, Pablo; egzoszkielety i roboty rehabilitacyjne; interaktywne narzędzia – ekrany, gogle VR, zestawy do karaoke; praktyczne użycie technologii w terapii; czynniki wpływające na skuteczność terapii – stan zdrowia, stres, jakość życia.

25.

Podstawy AI (Sztucznej Inteligencji) w terapii zajęciowej

Uczniowie i studenci

10

7,8.03.2026 r.

Wprowadzenie do sztucznej inteligencji – definicja, modele, narzędzia AI; uczenie maszynowe i sieci neuronowe – teoria i zastosowania; etyka, przyszłość i wpływ AI na różne branże; terapia zajęciowa – definicja, cele, metody, dokumentacja; wykorzystanie AI w terapii zajęciowej – analiza danych, personalizacja terapii, VR, robotyka; warsztaty praktyczne – projekt AI w terapii.

26.

Relacje człowiek - zwierzę w procesie terapeutycznym. Zastosowanie i problemy

Uczniowie i studenci

10

20,21.04.2026 r. 

Szkolenie przedstawia zastosowanie terapii z udziałem zwierząt w procesie wspierania zdrowia psychicznego i fizycznego, omawiając jej formy, cele, korzyści i wyzwania na tle praktyki i badań naukowych.

27.

Terapia zajęciowa w perspektywie rozwojowej

Uczniowie i studenci

10

27,28.04.2026 r.

Szkolenie wprowadza w podstawy terapii zajęciowej, jej rozwój od działalności społecznej do profesjonalnej praktyki oraz nowe perspektywy z wykorzystaniem nowoczesnych technologii i kompetencji przyszłości.

28.

Stymulacja zmysłów w aspekcie kreowania przestrzeni

Uczniowie i studenci

10

18,19.05.2026 r.

Szkolenie wprowadza w tematykę stymulacji zmysłów poprzez wykorzystanie przestrzeni sensorycznych – zamkniętych, otwartych i domowych – oraz uczy projektowania i wykorzystywania narzędzi wspierających rozwój sensoryczny w pracy terapeutycznej.

29.

Podstawy obsługi komputera oraz narzędzi TIK. Wykorzystanie pomocy multimedialnych do zajęć.

Uczniowie i studenci

10

18,19.04.2026 r.

Podstawy obsługi komputera, narzędzi TIK i pomocy multimedialnych oraz ich praktyczne zastosowanie w prowadzeniu zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych technologii edukacyjnych.

30.

Rozwój osobisty terapeuty i instruktora terapii zajęciowej

Uczniowie i studenci

10

13,14.06.2026 r.

Rozwój osobisty terapeuty i instruktora terapii zajęciowej; elementy rozwoju – samoświadomość, relacje, równowaga między życiem prywatnym a zawodowym, radzenie sobie ze stresem; metody pracy nad rozwojem – psychodrama, psychoedukacja, rysunek, techniki modelowania; sposoby samorozwoju zawodowego – szkolenia, kursy, literatura, coaching, medytacja, hobby.