Dobre praktyki w terapii zajęciowej – studia przypadków skutecznych interwencji
Terapia zajęciowa opiera się na przekonaniu, że udział w znaczących aktywnościach stanowi podstawę zdrowia i dobrostanu człowieka. Jej celem jest wspieranie pacjentów w osiąganiu maksymalnej niezależności oraz satysfakcjonującego funkcjonowania w życiu codziennym, społecznym i zawodowym. W niniejszym artykule zaprezentowano wybrane studia przypadków (case studies), ilustrujące konkretne interwencje terapeutyczne, które przyniosły mierzalne i funkcjonalne efekty w pracy z pacjentami w różnych grupach wiekowych i klinicznych.
Case Study 1: Reintegracja społeczna po udarze mózgu
Pacjent: Mężczyzna, 62 lata, po udarze niedokrwiennym lewej półkuli mózgu, z afazją oraz hemiparezą prawostronną.
Problemy funkcjonalne:
- ograniczona samodzielność w zakresie czynności dnia codziennego (ADL)
- zaburzenia komunikacji werbalnej
- niska motywacja i ograniczony kontakt społeczny
Zastosowane interwencje:
- ćwiczenia manualne z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku
- terapia poprzez sztukę (malowanie, glina) jako forma ekspresji emocjonalnej
- wykorzystanie komunikacji alternatywnej (AAC)
- udział w zajęciach grupowych wspierających interakcje społeczne
Efekty terapeutyczne:
Po trzymiesięcznej terapii odnotowano poprawę w zakresie samoobsługi (wzrost niezależności o 40% wg skali FIM), usprawnienie komunikacji alternatywnej oraz aktywniejszy udział w życiu społecznym.
Case Study 2: Terapia zajęciowa u dziecka z ASD
Pacjent: Chłopiec, 7 lat, z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD), uczęszczający do szkoły integracyjnej.
Problemy funkcjonalne:
- trudności w koncentracji i podążaniu za instrukcją
- stereotypie ruchowe
- ograniczony kontakt z rówieśnikami
Zastosowane interwencje:
- terapia integracji sensorycznej (SI)
- indywidualny plan dnia z wykorzystaniem piktogramów
- trening umiejętności społecznych w grupie
- rozwijanie samoobsługi i terapii ręki
Efekty terapeutyczne:
Po sześciu miesiącach terapii chłopiec zwiększył czas koncentracji na zadaniu z 5 do 15 minut, rozpoczął nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami i przejawiał mniejsze natężenie zachowań trudnych.
Case Study 3: Aktywizacja seniora z otępieniem
Pacjentka: Kobieta, 78 lat, z otępieniem typu Alzheimer, w fazie łagodnej.
Problemy funkcjonalne:
- dezorientacja w czasie
- obniżony nastrój
- wycofanie społeczne
Zastosowane interwencje:
- trening funkcji poznawczych z elementami reminiscencji
- terapia muzyczna i taneczna w grupie
- zajęcia kulinarne wspierające poczucie roli i tożsamości
- dziennik aktywności i nastroju
Efekty terapeutyczne:
Po czterech miesiącach terapii pacjentka wykazywała większą aktywność, poprawę orientacji osobistej oraz pozytywną zmianę nastroju według obserwacji i opinii opiekunów.
Case Study 4: Terapia zajęciowa w psychiatrii – pacjentka z ChAD
Pacjentka: Kobieta, 38 lat, z rozpoznaniem choroby afektywnej dwubiegunowej (ChAD), po epizodzie depresyjnym.
Problemy funkcjonalne:
- anhedonia, apatia, problemy z organizacją dnia
- obniżona samoocena
Zastosowane interwencje:
- dzienny plan aktywności oparty na małych krokach
- działania w oparciu o Model of Human Occupation (MOHO)
- warsztaty ekspresji twórczej (kolaże, dziennik artystyczny)
- trening umiejętności życiowych
Efekty terapeutyczne:
Po sześciu tygodniach obserwowano zwiększenie aktywności i poprawę samooceny (ocenianej skalą Becka), co ułatwiło pacjentce powrót do aktywności zawodowej w trybie częściowym.
Studia przypadków przedstawione powyżej ukazują praktyczną skuteczność terapii zajęciowej w różnych obszarach klinicznych – neurologii, psychiatrii, geriatrii i pracy z dziećmi. Kluczowe elementy skutecznej interwencji to: indywidualizacja planu terapeutycznego, podejście holistyczne, aktywne włączenie pacjenta oraz interdyscyplinarna współpraca. Terapia zajęciowa, odpowiednio zaplanowana i monitorowana, przynosi nie tylko poprawę funkcji, ale realnie wpływa na jakość życia i poczucie sprawczości pacjentów.
Bibliografia
1. Janus E. (red.), Terapia zajęciowa - praktycy praktykom. Wydawnictwo Difin, Warszawa, 2023.
2. Janus E., Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Difin, Warszawa, 2016.
3. Janus E. (red.), Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2018.
4. Kowalski M., Wpływ terapii zajęciowej na poprawę funkcji poznawczych u osób starszych z zespołem otępiennym. Gerontologia Polska, 2021, nr 29(3), s. 125-134.